کمبود مواد اولیه باتری چالش جدید خودروسازان اروپایی

کمبود مواد اولیه باتری چالش جدید خودروسازان اروپایی

بیست و یکم: خودروسازان بزرگ مانند فولکس واگن، دایملر و استلانتیس برای تأمین سلول های باتری در اروپا با یکدیگر رقابت می کنند، آنها قصد افزایش تولید خودرو دارند اما با چالش کمبود مواد اولیه روبرو هستند.


به گزارش بیست و یکم به نقل از رویترز، ناتوانی در دسترسی به ذخایر کافی لیتیوم، نیکل، منگنز یا کبالت امکان دارد فرآیند گذر از تولید خودرو های بنزینی به برقی را کندتر کند. علاوه بر آن به افزایش قیمت محصول و کاهش سودآوری خودروسازان منجر می شود. دانیل هریسون یکی از تحلیل گران بازار خودرو در مؤسسه اولتیما مدیا می گوید: سئوالاتی جدید درباره توازن میان ذخایر و تقاضا در زنجیره تأمین باتری خودرو وجود دارد. تا همین اواخر شرکتهای اروپایی در رقابت با همتایان آسیایی برای تولید باتری باخته اند و شرکت هایی مانند CATL چین و پاناسونیک ژاپن برنده این رقابت بوده اند. ایلکا فون دالویگ از مؤسسه EIT InnoEnergy در اینباره می گوید: هیچکس تصور نمی کرد این مورد یک چالش باشد. شرکت ها تصور می کردند که می توانند سلول باتری وارد کنند. اما پیشبینی بانکهای بزرگ از رشد فروش خودرو های برقی در دهه های آینده نهادهای سیاسی و خودروسازان را شوکه و مجبور کرد تا درباره تولید باتری عمیق تر فکر کنند. بعد از آن شرکتهای خودروسازی و تهیه کنندگان تجهیزات در اتحادیه اروپا برنامه های سرمایه گذاری چند میلیارد یورویی و طرح ساخت کارخانه باتری را اعلام نمودند. فولکس واگن تصمیم دارد ۶ واحد باتری سازی در اروپا بسازد. دایملر هم می خواهد ۴ واحد با شرکایش بسازد. تخمین زده می شود تابحال حداقل ۵۰ طرح برای ساخت کارخانه باتری سازی در اروپا اعلام شده است. اگر این طرح ها واقعاً ساخته شوند، تولید باتری در این منطقه تا ۲۰۳۰ قادر به تأمین تقاضای آن خواهد بود. اما برای تأمین مواد اولیه مانند لیتیوم، نیکل، منگنز یا کبالت چالش هایی وجود دارد. کارشناسان بازار مؤسسه BMI معتقدند سرمایه گذاری های بزرگ زیادی در کارخانه های تولید باتری شده اما در حوزه استخراج مواد اولیه اقدامی انجام نشده است. طی یک سال بهای کربنات لیتیوم ۲ برابر شده است. بزرگترین ذخایر کبالت هم در جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارد و گاهی اوقات استخراج آن در شرایط کاری بسیار نامساعدی انجام می شود. پیشبینی می شود قیمت این فلز هم افزایش یابد. از طرفی حدود ۷ سال طول می کشد تا معدن های جدید توسعه یابند.


منبع:

1400/07/22
12:58:32
0.0 / 5
780
تگهای کمبود مواد اولیه باتری چالش جدید خودروسازان اروپایی: باتری , تولید , شركت
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
بیست و یکم