داستان خلق ربات هایی با شباهت بی نظیر به انسان؛

از عروسک های خیمه شب بازی تا جابجا کردن مرزهای رباتیک

از عروسک های خیمه شب بازی تا جابجا کردن مرزهای رباتیک

ربات های شرکت ˮEngineered Artsˮ با شباهت بی نظیری که به انسان دارند توجه ها را به خود جلب می کنند اما ساخت چنین ربات هایی چگونه آغاز شد؟


به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا، یکی از شرکت هایی که این روزها با ربات های به شدت انسان نمای خود توجه ها را جلب کرده، شرکت "Engineered Arts" است. این شرکت طراح و سازنده ربات های انسان نما و سرگرم کننده در بریتانیا است. این ربات ها برای بازدیدکنندگان از مراکز علمی و تم پارک ها تجربه ای فراموش نشدنی فراهم می کنند.


شرکت "Engineered Arts" حیات خویش را بعنوان یک ایده اولیه در ذهن بنیانگذار و مدیر خود یعنی "ویل جکسون"(Will Jackson) شروع کرد. او آغاز به گردآوری گروهی از هنرمندان و مهندسان بااستعداد محلی کرد تا دستگاه هایی ترکیبی برای مراکز علمی و موزه های بریتانیا بسازد. اما این تازه آغاز راه بود. آنها ابتدا با اشکال مکانیکی ساده و کنترل کننده های صنعتی استاندارد کار می کردند اما قلبا به دنبال ساخت چیزی مسحور کننده بودند.



کارهای اولیه شرکت "Engineered Arts" شبیه عروسک های خیمه شب بازی بودند
در سال ۲۰۰۵ این شور و شوق جان گرفت و آنها بازیگرهایی مکانیکی برای تئاتر مکانیکی پروژه ادن (Eden Project) طراحی نموده و ساختند. اما به جای ساختن مجموعه ای از شکل های مختلف صورت، سازندگان دست به ساخت یک چهره قابل برنامه ریزی زدند که میتوان از آن برای اهداف مختلف بهره برد و این داستان آغاز زندگی ربات "RoboThespian Mark ۱" بود. این ربات که می توانست ظاهر هر شخصیتی را به خود بگیرد سبب غرور و مباهات آنها شد.
از آن زمان تا کنون این شرکت ربات های انسان نمای خویش را بهبود بخشیده است تا حرکت های انسانی واقعی تری انجام دهند و تعامل بهتری با بازدیدکنندگان از نمایشگاه ها داشته باشند.
آنها همینطور مرزهای رباتیک را با ساخت ربات های "مسمر"(Mesmer)، "کوین"(Quinn) و ربات های شخصی سازی شده جابه جا کرده اند.
شرکت "Engineered Arts" که در کورن وال(Cornwall)، جنوب غربی انگلستان مستقر است، بیشتر از ۱۵ سال به ساخت و توسعه ربات ها پرداخته و هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ ربات در سرتاسر جهان دارد.
حالا به معرفی چندین مورد از ربات های انسان نمای این شرکت می پردازیم که این روزها توجه مردم و رسانه ها را به خود جلب کرده اند.


"آمکا"(Ameca)
چهره آینده صنعت رباتیک
آمکا یکی از پیشرفته ترین ربات انسان نما در جهان است که نمایانگر خط مقدم فناوری انسان-رباتیک است. این ربات که به صورت خاص بعنوان پلتفرمی برای توسعه فناوری رباتیک آینده طراحی شده است، یک پلت فرم کامل برای تعامل انسان ها و ربات ها است.
شرکت "Engineered Arts" بر فناوری های نوآورانه ای تمرکز دارد که قابل اعتماد و قابل ارتقا هستند و ساخت آنها آسان است. به نقل از این شرکت هر هوش مصنوعی شبیه به انسان احتیاج به یک بدن مصنوعی انسان نما هم دارد.
ربات آمکا را میتوان با هوش های مصنوعی و سیستم های یادگیری ماشینی و همینطور سیستم قدرتمند تریتیوم آزمایش کرد و توسعه داد.
به نقل از "Engineered Arts"، ربات های منحصر به فرد احتیاج به نرم افزار منحصربه فرد دارند و تمامی ربات های این شرکت در بستر یک چارچوب نرم افزاری پیشرفته به نام تریتیوم(Tritium) اجرا می شوند. ترتیوم طی ۱۲ سال پالایش شده است و ربات ها را با روش های خلاقانه حرکت می دهد. این سیستم با در نظر گرفتن انعطاف پذیری ساخته شده است و می تواند حدودا هر جزء سخت افزاری را اداره کند.


سخت افزار آمکا بر مبنای تحقیقات محققان در مورد سیستم های رباتیک انسان نما و همینطور فناوری پیشرفته "مسمر" این شرکت ساخته شده است. ربات آمکا می تواند توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب نماید و اشتیاق آنها را برانگیزد. به نقل از وب سایت این شرکت، قابل اطمینان بودن موضوعی اساسی است و همه ی ربات های آنها بگونه ای ساخته شده اند که در دنیای واقعی دوام بیاورند و تنها مناسب استفاده در آزمایشگاه نباشند. قابلیت ارتقا ربات ها، این امکان را می دهد که بتوان آمکا را هم از نظر نرم افزاری و هم فیزیکی تغییر داد تا توانایی آن بهبود یابد بدون آن که احتیاج به ساخت رباتی جدید باشد.
آمکا هم اکنون قادر به تکان دادن دست ها و اجزای مختلف صورتش است و به سوالات پاسخ می دهد. ۱۷ موتور در صورت این ربات قرار دارد که به آن امکان ایجاد همه ی حالات چهره را می دهد. این ربات از دست های خود هم هنگام صحبت کردن استفاده می نماید. شرکت سازنده این ربات، از نحوه حرکت بدن انسان برای مهندسی آمکا الهام گرفته است.
یک بلندگو در سینه این ربات قرار دارد که به آن امکان صحبت کردن با افراد را می دهد. آمکا هنگام صحبت کردن با افراد به سمت آنها برمی گردد و با بهره گیری از دوربین های تعبیه شده در چشمانش، اجسام در محیط اطرافش را می بیند. علاوه بر آن آمکا با تشخیص حالات صورت افراد برای مثال غم، شادی و عصبانیت، پاسخ و واکنشی مناسب عرضه می دهد.
باآنکه این ربات به خوبی حالات صورت خویش را تغییر می دهد و دست هایش را تکان می دهد اما هنوز قادر به راه رفتن نیست اما شرکت سازنده می گوید که آنها درحال کار بر روی نسخه ای با توانایی راه رفتن هستند. اما قبل از آن که "آمکا" بتواند راه برود موانع زیادی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد. راه رفتن برای یک ربات کار دشواری است. باآنکه ما در این مورد تحقیق کرده ایم اما ربات انسان نمایی که راه برود نساخته ایم.


"مسمر"(Mesmer)
با آینده ربات های انسان نما ملاقات کنید
"مسمر" سیستمی برای ساخت ربات های انسان نما، قدرتمند، زیبا و مقرون به صرفه است. ربات های مسمر می توانند طیف وسیعی از احساسات انسانی را به نمایش بگذارند. هر ربات "مسمر" بر مبنای اسکن سه بعدی چهره افراد واقعی که به صورت معمول از کارکنان شرکت Engineered Arts هستند ایجاد می شود. انجام این کار به سازندگان امکان شبیه سازی ساختار استخوانی انسان، بافت و پوست و همینطور حالات صورت را می دهد.
جهت استفاده از مسمر نیازی نیست که نابغه فناوری باشید. در واقع اصلا نیازی به کدنویسی نیست. به لطف سیستم تریتیوم، مسمر می تواند از هر مکانی به صورت شهودی برنامه ریزی و از راه دور کنترل شود.
برای ثبت یک تصویر سه بعدی از صورت افراد و ساخت ربات های مسمر، فرد مورد نظر در اتاقی با ۳۶ دوربین می نشیند. دوربین ها از تمام زوایای صورت تصویر برداری می کنند و مدلی سه بعدی از صورت فرد ایجاد می کنند. یک قالب دقیق از این مدل به وسیله چاپگر سه بعدی چاپ می شود و سپس درون این قالب سیلیکون ریخته می شود تا ظاهری شبیه به پوست بگیرد. جزئیات نهایی مانند موها هم در نهایت به صورت دستی اضافه می شوند. پوست سیلیکونی روی یک سر رباتیک قرار می گیرد تا ربات تکمیل شود.


اخیرا هم این شرکت از یک ربات "مسمر" خود به نام "آدران"(Adran) رونمایی کرده است. ربات آدران که تنها یک سر رباتیک بدون بدن است شباهت بی نظیری به سر یک انسان واقعی دارد و بنا بر این کمی ترسناک به نظر می آید. در فیلمی که از آدران انتشار یافته این ربات به دوربین چشمک می زند، فک و دهانش را تکان می دهد و حتی پوزخند می زند.
سر و گردن این ربات ۲۲ عملگر مکانیکی دارد که تنها پنج مورد از آنها اطراف دهان ربات قرار دارند و این تعداد برای لب زدن کافی نیست بنا بر این ربات در این فیلم کوتاه صحبت نمی کند.
باآنکه ربات آدران از نظر ظاهری و رنگ پوست شباهت بیشتری به انسان ها دارد اما هنوز مانند آمکا قادر به صحبت با افراد نیست.


"کوین" (Quinn)
ربات دستیار مشتری
"کوین" با ادغام تعاملات هوش مصنوعی و هدایت از راه دور انسانی خدماتی جذاب، حرفه ای و پیشرفته به مشتریان عرضه نماید. این ربات به سوال رجوع کنندگان پاسخ می دهد و می تواند مانند یک دستگاه کارتخوان سیار زنده عمل کند.
این ربات که برای خوشنود نگه داشتن کاربران طراحی شده می تواند با قرار گرفتن پشت میز پذیرش، اطلاعات، دفتر فروش بلیت و لابی نیازهای مشتریان را پاسخ دهد. این ربات نیازی به تنظیمات تخصصی ندارد.
"کوین" با قابلیت ردیابی چهره می تواند با بازدیدکنندگان تماس چشمی مداوم برقرار کند و حسگرها، نرم افزار و حالات چهره آن با عنایت به احساسات مشتری تغییر کرده و به آن پاسخ می دهد.
سنسورهای پیشرفته کوین به آن امکان درک صداها را به صورت واضح حتی در محیط های شلوغ و پر سر و صدا می دهد و علاوه بر آن می تواند در اتاق های شلوغ حرکات افراد را ردیابی کند علاوه بر آن سنسور تشخیص فاصله این ربات به آن امکان تشخیص فرد هنگام نزدیک شدن را می دهد و می تواند همزمان با چند مشتری گفتگو کند.
این ربات می تواند ورود و خروج افراد را کنترل کند و با بهره گیری از سیستم تشخیص چهره پیشرفته خود مشتریان را به خاطر بسپارد. زمانی که مکالمات بیش از اندازه پیچیده میشود کوین می تواند سریعا به یک اپراتور متصل شود تا جایگزین ربات شود.


"روبو دسپین"(RoboThespian)
با ستاره نمایش آشنا شوید
"روبو دسپین" یک ربات بازیگر است. این ربات با فناوری پیشرفته خود هر نمایشی که بخواهید را اجرا می کند و توجه ها را به خود جلب می کند.
این ربات محصول ۱۵ سال تلاش و نوآوری متخصصان شرکت Engineered Arts است.
"روبو دسپین" با طیف وسیعی از حرکات و بیان می تواند در سالن های نمایش و برنامه های تلوزیونی هنرنمایی کند.
مهندسان حرکات این ربات را به صورت بیولوژیکی و نه مکانیکی طراحی نموده اند. به این معنا که حرکات آن شبیه به حرکات انسان ها نرم و روان است. عضلات این ربات از لوله های الاستومری که گروهی از پلیمرها هستند به همراه الیاف آرامید تشکیل شده است. عضلات آن می توانند منقبض و منبسط شوند. این عضلات در عین قدرتمند بودن نرم هستند. این بدان معناست که روبو دسپین برخلاف همتایان صنعتی خود بسیار حساس بوده و حضور در اطراف آن ایمن است.


ربات های سفارشی
تحقق رویاهای شما
طراحان و سازندگان ربات های شرکت "Engineered arts" زمینه های فناوری را برای تبدیل هر چه سریع تر ایده ها به حقیقت بوجود آورده اند. این شرکت به صورت سفارسی هم برای افراد و شرکت ها ربات می سازد. این ربات ها مشابه ربات های خود این شرکت قابلیت ارتباط با محیط را دارند و با ظاهری بسیار واقعی ساخته می شوند.
همچون ربات های شخصی ساز این شرکت میتوان به کنگ(Kong)، جینگ بوران و ووبا(Jing Boran & Wuba) و فِرد (Fred) اشاره نمود.
کُنگ یک سر رباتیک غول پیکر است که با بهره گیری از حسگرهایش افراد را در سرتاسر اتاق با چشم دنبال می کند و از بینی اش هوای فشرده خارج می شود. این سر رباتیک ظاهری شبیه به یک گوریل دارد.


"جینگ بوران و ووبا" شخصیت های یک فیلم اکشن- فانتزی هستند که ربات واقع گرایانه آنها برای موزه مادام توسو طراحی و ساخته شده است. این ربات هم به محیط افراد خود و بازدیدکندگان واکنش نشان داده است و با آنها ارتباط چشمی برقرار می کند.
موزه مادام توسو نام موزه ی مشهوری است که مرکز آن در شهر لندن، انگلستان قرار دارد. در این موزه تندیس های مومی افراد مشهور و تاریخ ساز، ساخته و نگهداری می شود.


سومین ربات شخصی ساخته شده توسط این شرکت "فِرِد" نام دارد. فرد یک شخص اثرگذار است که آغاز سریال های تلوزیونی را تبلیغ می کند. این ربات که تنها در هشت هفته ساخته شد، کاملا شبیه به یک بازیگر واقعی است و درست مانند یک انسان عمل می کند.
هزینه ساخت ربات ها متفاوت می باشد و شرکت "Engineered Arts" هم هزینه ساخت ربات های خویش را اعلام نکرده است چونکه به نقل از این شرکت ربات ها خصوصیت های متفاوتی دارند و نمی توان یک قیمت یکسان برای آنها تعیین کرد با این وجود قیمت ربات آمکا برای مثال ۷۴۵ هزار دلار تخمین زده می شود.
ربات های انسان نما که این روزها توسط شرکتهای مختلفی ساخته می شوند، با پیشرفت علم و فناوری هرچه بیشتر شبیه به انسان ها شده و قادرند فعالیتهای زیادی را به انجام برساند. شرکت "Engineered Arts" از این قاعده عقب نمانده و این روزها پیشرو بوده است و ربات های آنرا میتوان در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی، اقیانوسیه و آمریکای جنوبی رویت کرد. شاید با این اوصاف و با پیشرفت روز افزون صنعت ربات سازی در آینده ای نه چندان دور شاهد فعالیت و خدمت رسانی بیشتر ربات ها در مراکز مختلف باشیم و تعامل و گفتگو با آنها تبدیل به فعالیتی عادی در زندگی شود.




منبع:

1400/12/28
23:02:26
0.0 / 5
644
تگهای از عروسک های خیمه شب بازی تا جابجا کردن مرزهای رباتیک: آزمایش , استاندارد , بازی , تحقیقات
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
بیست و یکم