اخطار رئیس دانشگاه تهران نسبت به پدیده وارونه نمایی ارزش ها در سطح جامعه
به گزارش بیست و یکم، رئیس دانشگاه تهران با اخطار نسبت به پدیده وارونه نمایی ارزش ها در سطح جامعه، به تبیین چرایی و چگونگی جابجا شدن ارزش ها و ضد ارزش ها در یک جامعه پرداخت و اظهار داشت: با وجود باورمندی اکثریت مردم ایران به ارزش های الهی و جایگاه و اهمیت انقلاب اسلامی، اما برخی رفتارها با این باورها سازگاری ندارند؛ که چرایی آن ناظر بر «ناهماهنگی شناختی» ناشی از القاگری رسانه ای در کنار عملکرد ضعیف ما در زمینه بهره گیری از ظرفیت بهترین الگوهای در دسترس ایثار و شهادت برای ساخت بومی فرهنگ سازمانی متعالی در ایران اسلامی است.
به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در مراسم تجلیل از ایثارگران و جانبازان دانشگاه تهران و خانواده معظم شهدای این دانشگاه که در سالن اجتماعات شهید دهشور دانشکدگان علوم برگزار شد، از ایثارگری، فداکاری، فضیلت مدنی، کمک به دیگران و از خودگذشتگی برای اهداف سازمانی، بعنوان مؤلفه ها و شاخصهای مختلف فرهنگ سازمانی متعالی نام برد و اظهار داشت: یکی از شاخصهای سازمان های پیشرو، ترویج و اشاعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر رفتار سازمانی شهروندی Organizational Citizenship Behavior (OCB) است که از ایثارگری و جانبازی بعنوان شاخصهای اصلی آن یاد می شود و حتی نهادها و سازمان های غربی هم تلاش می کنند این رفتارها را که مبتنی بر رفتارهای شهروندی سازمانی است، در خود نهادینه کرده و الگوهایی را در سطح ملی و سازمانی خود معرفی کنند که بتواند چراغ راهی برای همه افراد جامعه و کارکنان سازمان باشد.
رئیس دانشگاه تهران از ایثارگران و جانبازان دلاور و شهدای جان بر کف دفاع مقدس بعنوان بهترین الگوهای در دسترس ایثار و شهادت به منظور ساخت بومی فرهنگ سازمانی متعالی در ایران اسلامی نام برد و خاطرنشان کرد: باید اذعان نماییم که متاسفانه از سرمایه پرارزش ایثارگران و جانبازان به تناسب ارزشمندی این سرمایه در جامعه و دانشگاه بهره مند نشده ایم. باید بررسی نماییم که چرا نتوانسته ایم از این سرمایه های پرارزش به اندازه ارزشی که دارند، استفاده کنیم؛ و چرا با وجود باورمندی اکثریت مردم ایران به ارزش های الهی و جایگاه و اهمیت انقلاب اسلامی و همینطور خدمات ارزشمندی که انقلاب عرضه کرده و زندگی ما را دگرکون کرده است، اما برخی در رفتارهایشان از انقلاب طلبکار هستند و در سطح جامعه و دانشگاه یک سری رفتارهایی مشاهده می نماییم که با این باورها سازگاری ندارند و ای بسا درست در نقطه مقابل آن هستند؛ که این ظلم بزرگی به ایثار و شهادت و انقلاب است.
مقیمی نسبت به پدیده وارونه نمایی ارزش ها در سطح جامعه و جابجایی ارزش ها و ضد ارزش ها با یکدیگر اخطار دارد و اظهار داشت: نمونه کوشش برای جابجا شدن ارزش ها و ضدارزش ها اینست که امروز برخی جرأت می کنند با استفاده از تبلیغات انحرافی و در سایه سلطه رسانه ای، خاندان پهلوی که سال هاست به زباله دان تاریخ ریخته شده است را بازیافت کرده و بعنوان آلترناتیو حکومت مطرح کنند یا سازمان های تروریستی منافقین و کومله را تطهیر می کنند. ما در محیط دانشگاه خیلی کم کاری کرده و نتوانسته ایم رفتارهای الگوهای واقعی ایثار و شهادت را نظریه سازی نماییم که امروز این کوتاهی ها دارد خویش را نشان داده است.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در تبیین چرایی و چگونگی جابجا شدن ارزش ها و ضد ارزش ها، به یک مفهوم شناخته شده در رفتار سازمانی با عنوان «ناهماهنگی شناختی» (Cognitive Dissonance) اشاره نمود که توسط لئون فستینگر، روانشناس اجتماعی مطرح گردیده است.
مقیمی در اینباره اظهار داشت: از وضعیتی که رفتارها با باورها ناسازگار می شود، تحت عنوان «ناهماهنگی شناختی» یاد شده است. این رفتارشناس برای تبیین این پدیده رفتاری، از تشبیه خوردن شیرینی توسط فرد با این که می داند قندش بالاست و برایش ضرر دارد، استفاده می نماید. در این شرایط، ناهمخوانی باورها و رفتار سبب تنش روانی در فرد می شود و به دلیل خطای ادراکی و شناختی، رفتارهایی از خود بروز می دهد که با باورها و نگرش های اصیل وی در تعارض است. متاسفانه در التهابات اخیر کشور و دانشگاه شاهد بروز این پدیده رفتاری در بعضی افراد شدیم و آنچه که سبب ناهماهنگی شناختی در آنها شد، نقش آفرینی رسانه های معاند بود. به عبارت دیگر جوهره جنگ رسانه ای اخیر، کوشش برای ایجاد تعارض باورها و رفتارها در مردمی بود که به ارزش های اصیل اسلام و انقلاب باورمندند.
وی ادامه داد: دشمن برای تثبیت این خطای شناختی و ادراکی مخاطبانش از تکرار، بزرگنمایی و حالات هیجانی رسانه ها استفاده نمود. عامل مهم و تاثیرگذاری که سبب شد این اتفاق ناخوشایند در فرآیندهای اجتماعی روی دهد، «رسانه» بوده است. این ناهماهنگی شناختی هم یک شبه اتفاق نیفتاده است، بلکه به مرور زمان و به شکل تدریجی رخ داده است. پیتر سنج در نظریه «یادگیری سازمانی» با استفاده از تمثیل قورباغه در ظرف آب بر روی شعله آتش، نحوه واکنش رفتاری به محیط را تشریح می کند. بدین شکل که اگر قورباغه ای را در آب خنک قرار داده و آب را روی شعله آتش بگذاریم، به نحوی که آب به آرامی داغ شود، با داغ شدن تدریجی آب، قدرت واکنشی قورباغه از بین می رود و ماهیچه های قورباغه سست شده و در نهایت با به جوش آمدن آب، قورباغه در آب پخته خواهد شد. اما اگر آب جوشانده شود و همین قورباغه را یکباره در داخل آب جوش بیندازند، سریعاً قورباغه با کمک ماهیچه های خود بیرون خواهد جهید و از مرگ نجات خواهد یافت.
رئیس دانشگاه تهران افزود: رویکرد دشمن در این جنگ رسانه ای را میتوان با استفاده از تمثیل قورباغه در ظرف آب بخوبی شرح داد. نحوه عملکرد رسانه های معاند هم در التهابات اخیر به همین شکل بوده است. یعنی آنها ابتدا با ارزش های الهی و انقلاب اسلامی مخالفت نمی کنند، بلکه به صورت تدریجی و از راه تبلیغات و القای تدریجی مبادرت به تشویق مخاطبان می کنند و ابتدا مخاطب را گرفتار خطای ادراکی و شناختی می کنند تا به رفتارهایی دست بزند که مطلوب معاندین است و رفته رفته رفتارهای مخاطب از باورهای اصلی اش فاصله می گیرد و زمانی به خود می آید که کار از کار گذشته و خویش را گرفتار دام گسترده شده می بیند.
مقیمی اضافه کرد: آنقدر القاگری رسانه ای قوی بوده است که امروز شاهد یک ناهماهنگی شناختی در نظام اجتماعی مان هستیم. این نشان داده است که به اندازه کافی بر روی مؤلفه های ایثارگری و از خودگذشتگی بعنوان مؤلفه های مهم فرهنگ سازمانی متعالی اقدام نکرده و از ظرفیت ایثارگران و جانبازان و شهدا بعنوان بهترین الگوهای در دسترس به درستی بهره نبرده و در استفاده از این ظرفیت فقط به یک خاطره گویی و تجلیل بسنده کرده ایم؛ متاسفانه در این ظرفیت ها عمیق نشده و آنرا در فرایند علمی مان وارد نکرده ایم.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: اتفاقات اخیر به ما آموخته است که نوع نگاهی که باید به مدیریت رسانه داشته باشیم، اینست که باید دقت کنیم پرداختن به بحث ایثار و شهادت فقط یک موضوعی در حد تجلیل نیست، بلکه لازم است تبیین نماییم و جهاد تبیین جزو اولویت های ما است. یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس می اظهار داشت که شرایط فعلی خیلی دشوارتر از شرایط جنگ است؛ در شرایط جنگ فوری آرایش نظامی می گرفتیم و نقش ها مشخص بود.
به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، وی با اشاره به اینکه «آنچه دارد به ما ضربه می زند و افکار عمومی ما را تخریب می کند، همین بحران های تبلیغاتی رسانه هایی است که خداباوری را مبنای عمل خود نمی دانند»، اضافه کرد: امروز نبرد رسانه ای، پیچیدگی و اهمیتش بیشتر از نبرد نظامی در گذشته است. قبلاً می گفتیم در مقابل دشمن باید آرایش نظامی بگیریم. هم اکنون باید گفت در مقابل دشمن آرایش رسانه ای بگیریم. رسانه ها در این جنگ، وسیله ای برای تسلط بر افکار، اراده و احساسات مردم به شمار می روند، بعنوان ابزاری در جهت اجرای عملیات روانی قدرت ها ضد ملت ها و دولت های مستقل عمل کرده و از طرفی وسیله ای برای کنترل، تضعیف، جهت دهی و هدایت افکار عمومی مردم در سرتاسر جهان محسوب می شوند. در این نوع رسانه ها، خبر بعنوان تیر و تفنگ دارد ایفای نقش می کند و دیگر پایگاه های نظامی جای خویش را به پایگاه های خبری داده و سربازان این عرصه دیگر سربازان نظامی نیستند، بلکه جهادگران تبیین هستند که در نهادهای مختلف کشور و در رسانه های انقلابی و ارزشی باید ایفای نقش کنند.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: دانشگاه هم برای تئوریزه کردن و نهادینه سازی رفتارهای ایثارگرانه در فرهنگ سازمانی باید در کنار تحقیق، به اجرای نتایج تحقیق هم عامل باشد و علاوه بر این، از ایثارگران و جانبازان در تراز ارزشمندی ایشان بهره ببریم.
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب