با ساخت فیلتر جدید؛

ترکیب ابریشم و سلولز به کمک تصفیه آب می آید

ترکیب ابریشم و سلولز به کمک تصفیه آب می آید

به گزارش بیست و یکم، محققان با ترکیب ابریشم و سلولز موفق به ساخت فیلتری شدند که می تواند مواد شیمیایی و آلاینده های سرسخت را از آب حذف کند.



به گزارش بیست و یکم به نقل از مهر، آلودگی آب با مواد شیمیایی مورد استفاده در محصولات صنعتی، یک مشکل درحال رشد در جهان است. مطالعه جدیدی توسط مرکز کنترل بیماریها در آمریکا انجام شده که نشان میدهد ۹۸ ٪ از افراد آزمایش شده دارای سطح قابل تشخیص PFA در بدن خود هستند. PFA خانواده ای از ترکیبات شیمیایی بوده که برای همیشه در جریان خون می مانند.
به تازگی پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) ماده جدیدی برای تصفیه آب ارائه کرده اند که ریشه در طبیعت داشته و می تواند مواد شیمیایی سرسخت را نیز جذب نماید. این ماده، برمبنای ابریشم طبیعی و سلولز تولید شده که می تواند قشر بزرگی از این مواد شیمیایی مداوم در محیط و همین طور فلزات سنگین را از بین ببرد. خصوصیات ضد میکروبی آن نیز می تواند به جلوگیری از مسدود شدن فیلترها کمک نماید.
مواد شیمیایی PFA در قشر بزرگی از محصولات همچون لوازم آرایشی، بسته بندی مواد غذایی، لباس مقاوم در مقابل آب، کف آتش نشانی و پوشش آنتی استیک برای وسایل آشپزی وجود دارد. بمنظور رعایت مقررات جدیدی که خواهان محدود کردن این ترکیب به کمتر از ۷ قسمت در هر تریلیون در آب شرب است، آژانس صیانت از محیط زیست آمریکا تخمین زده است که تصفیه PFA در سال ۱٫۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
این گروه برای حل مشکل تصفیه آب از نانوالیاف و سلولز استفاده کردند، سلولزی که با راحتی از چوب به دست می آید. آنها دریافتند که ابریشم به تنهایی نمی تواند در تصفیه آب موثر باشد اما افزودن سلولز به این کار کمک می نماید.
محققان از یک روش خودآرایی استفاده کردند که در آن پروتئین فیبروین ابریشم در آب به حالت تعلیق در می آید و سپس با وارد کردن نانوکریستال های سلولز به الیاف می توان محصول مورد نظر را تولید کرد.
محققان با ادغام سلولز در فیبرهای مبتنی بر ابریشم که می توانند در یک غشای نازک تشکیل شوند و سپس تنظیم بار الکتریکی سلولز، ماده ای را تولید کردند که در از بین بردن آلاینده ها بسیار مؤثر بود. آنها دریافتند که بار الکتریکی سلولز نیز به آن خاصیت ضد میکروبی قوی داده است. این یک مزیت مهم می باشد، برای اینکه یکی از دلیلهای اصلی عدم موفقیت در غشاهای تصفیه آب، رسوب باکتری ها و قارچ ها است. پژوهشگران می گویند خواص ضد میکروبی این ماده این مسئله را به شدت کم کند.
این تیم در نظر دارد تا کار خودرا برای بهبود این محصول خصوصاً از نظر دوام و در دسترس بودن مواد اولیه ادامه دهد. در صورتیکه پروتئین های ابریشمی مورد استفاده می توانند به عنوان محصول جانبی صنعت نساجی ابریشم در دسترس باشند، اما اگر این ماده برای رفع نیازهای جهانی برای تصفیه آب به کار گرفته شود، ممکنست عرضه ابریشم در مقیاس فعلی برای رفع نیاز صنعت کافی نباشد. همچنین، مواد پروتئینی جایگزین ممکنست با هزینه کمتری عملکرد مشابهی را داشته باشد.


منبع:

1403/06/22
16:40:22
0.0 / 5
75
تگهای ترکیب ابریشم و سلولز به کمک تصفیه آب می آید: آزمایش , پژوهش , تولید , صنعت
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
بیست و یکم