کاهش ۹۰ درصدی واردات واکسن تب برفکی در کشور به همت دانش بنیان ها

کاهش ۹۰ درصدی واردات واکسن تب برفکی در کشور به همت دانش بنیان ها

به گزارش بیست و یکم، با ورود یک شرکت دانش بنیان به بازار و تکمیل زنجیره نیاز کشور در عرصه تولید واکسن تب برفکی، واردات این واکسن به کشور ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.



به گزارش بیست و یکم به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، واکسیناسیون در دامپروری اهمیت بسیاری دارد و بعنوان یک استراتژی اساسی در کنترل بیماری ها، کاهش شیوع بیماری ها و حفظ سلامت دام ها شناخته می شود.
این اقدام نه تنها سبب افزایش ایمنی دام ها می شود بلکه بهره وری و رشد و تولید محصولات دامی را هم بالا می برد. واکسن تب برفکی بعنوان یکی از اساسی ترین و مهم ترین واکسن های دامی برای مقابله با این بیماری در بین دام ها بحساب می آید. واکسینه شدن دام ها به ویروس تب برفکی، نه تنها سلامت دام ها و افزایش ایمنی آنها را به همراه دارد بلکه از نظر اقتصادی هم می تواند منجر به افزایش تولید دام و فرآورده های خام دامی باشد.
در همین راستا شرکت دانش بنیان ویراواکسن شایا (viravaccine.ir) با راه اندازی و توسعه خط تولید واکسن تب برفکی نقش عمده ای در کاهش این بیماری و همینطور کاهش ارزبری در کشور داشته است.
دکتر سجاد پزشکی مدیرعامل شرکت ویراواکسن شایا در رابطه با تأسیس این شرکت و زمینه فعالیتهای آن اظهار داشت: شرکت ویرا واکسن شایا را با زمینه تولید محصولات دامی در سال ۹۶ و در مرکز رشد بهنود فارمد البرز در شهرستان نظرآباد استان البرز تأسیس کردیم. نخستین خط تولید واکسن های دامی را تحت استاندارد GMP در کشور راه اندازی کردیم که این خط تولید، منجر به تولید سه محصول استراتژیک حوزه سلامت دامی در سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ شد که کشور را از نظر واردات این محصولات استراتژیک بی نیاز کرد.
به گفته وی، در سال ۹۸ نخستین محصول با عنوان واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک به بهره برداری رسید. در سال ۹۹ دومین محصول این شرکت دانش بنیان با عنوان واکسن اکتیما که برای نخستین بار در کشور و با تکنولوژی کاملا بومی و تلاشهای تیم R&D این شرکت، تولید و به بازار ارائه شد. در سال ۹۹ به واسطه کمبود شدید واکسن تب برفکی در کشور و در اولویت تولید قرار گرفتن این واکسن از سوی معاونت علمی و ستاد توسعه فناوری برای رفع نیاز کشور، شرکت دانش بنیان ویرا واکسن شایا بعنوان یکی از شرکتهای تولیدکننده، برای تولید این واکسن اعلام آمادگی نمود و در سال ۱۴۰۰ خط تولید واکسن تب برفکی که یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین خطوط تولید این واکسن در کشور است، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت ویراواکسن شایا در رابطه با توسعه خط تولید واکسن تب برفکی تصریح کرد: به ترتیب در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ واکسن تب برفکی پایه آبی و پایه روغنی را به بازار عرضه کردیم. هم اکنون با عنایت به ظرفیت شرکت و کیفیت محصولات ساخته شده عملا احتیاجی به واردات این واکسن به شکل سابق نداریم تا جایی که واردات این واکسن تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده و تنها تعداد معدودی از دامدارهای صنعتی خاص که همواره علاقه مند به استفاده از واکسن های خارجی بوده اند، به محصولات خارجی موجود در بازار رجوع می کنند.
وی در رابطه با بهره گیری از گروههای پژوهش و پژوهش در تولید محصولات شرکت ویراواکسن شایا اظهار نمود: گروههای پژوهش و پژوهش به دو دسته تقسیم می شوند. به واسطه حساسیت و استراتژیک بودن فعالیتهای واحد پژوهش و توسعه شرکتهای دانش بنیان اساسا هیچ فعالیتی تنها توسط تیم داخلی R&D شرکت ها به نتیجه نخواهد رسید. بنابراین از آغاز فرایند تولید، از تیم های مختلف دانشگاهی و افراد فعال در این عرصه که در بیرون از شرکت حضور دارند کمک گرفتیم. این همکاری در جهت ارتقا محصولات و تسهیل ورودشان به بازار ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت ویراواکسن شایا با بیان این که حدود سه سال است که دو محصول این شرکت دانش بنیان یعنی واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) و لمپی اسکین (LSD) را سالانه و با ارزآوری ۶۰۰ هزار دلار صادر می کند، در رابطه با برنامه های درنظر گرفته برای صادرات واکسن تب برفکی خاطرنشان کرد: مطابق برنامه ریزی هایی که انجام شده تا پایان سال جاری قراردادهایی با ارزش ۱۰ میلیون دلار با دو شرکت خارجی منعقد می نماییم. البته امکان ارزآوری بیشتری برای این محصول وجود دارد اما هم اکنون با عنایت به ظرفیت و شرایط تولید به این مقدار بسنده می نماییم.
وی اضافه کرد: تا پیش از ورود محصول شرکت ما به بازار، سالانه تقریبا حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون دوز واکسن تب برفکی را از کشورهای مختلفی چون ترکیه، روسیه، آلمان، اردن و … وارد می شد که به شکل تقریبی مبلغی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار ارزبری داشته است. اما خوشبختانه با ورود شرکت ما به بازار و تکمیل زنجیره نیاز کشور، واردات تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
به گفته دکتر سجاد پزشکی، واکسن تب برفکی این شرکت دانش بنیان نسبت به تولیدات داخلی در حوزه قیمت، از مزیت رقابتی قابل توجهی برخوردار می باشد. به صورتی که قیمت واکسن تب برفکی در بازار بین ۸۵ تا ۱۳۰ هزار تومان بوده در حالیکه قیمت محصول شرکت ویراواکسن شایا با یک سوم این قیمت به مصرف کنندگان این محصول عرضه می شود.
مدیرعامل شرکت ویراواکسن شایا ضمن اشاره به نقش این شرکت در اشتغالزایی در کشور بیان نمود: در هنگام تأسیس این شرکت، در سال ۱۳۹۶، یک نیروی انسانی مشغول به کار بود در حالیکه امروزه تقریبا ۱۰۵ نفر از استان البرز به شکل مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند. از ابتدا، سیاستی را در پیش گرفتیم که با عنایت به موقعیت کارخانه جذب نیرو انسانی از استان البرز باشد. به شکل غیر مستقیم هم حدود ۴۰۰ نفر اشتغال زایی ایجاد گردیده است که در زمینه تأمین مواد اولیه، بازار یابی و فروش محصولات و زمینه های دیگر مورد نیاز این شرکت می باشد.
دکتر پزشکی اضافه کرد: البته در کشور زنجیره فروش هم داریم که بخشی از خدمات آن در رابطه با شرکت ما است. در ۳۰ استان کشور نمایندگی فعال داریم که کار بازاریابی و فروش محصولات را در استانهای کشور انجام می دهند. طبق محاسباتی که در صنعت وجود دارد، بین سه تا چهار برابر میزان اشتغال مستقیم در یک مجموعه، اشتغال غیر مستقیم ایجاد می شود. این اشتغال غیر مستقیم ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر را شامل می شود.
سجاد پزشکی در رابطه با تأثیرات صندوق نوآوری و شکوفایی در رشد و توسعه خط تولیدات واکسن و تجهیزات پزشکی بیان نمود: شرکت ما طی هفت سال قبل جهت راه اندازی و توسعه خط تولید واکسن تب برفکی، گسترش فعالیتها و ورود این واکسن به بازار سه نوع تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کرد.
وی در رابطه با نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در به سر انجام رساندن طرح ها و محصولات شرکتهای دانش بنیان اضافه کرد: اصلی ترین نهادی که شرکتهای دانش بنیان در مقوله سرمایه ثابت و سرمایه در گردش می توانند از آن کمک بگیرند، صندوق نوآوری و شکوفایی است. هزینه های مواد اولیه و سربار موجود در صنعت و نرخ حقوق و دستمزد مجموعه های بیوتک و شرکتهای دانش بنیان پزشکی و دارویی، ادامه فعالیتها، برنامه ها و اهداف پیشبینی شده شرکت ها را دشوار می کند. طبیعتاً نرخ و حجم مبلغ تسهیلات منابع صندوق نوآوری که به شرکتهای دانش بنیان اختصاص داده می شود، مناسب تر و مؤثرتر و در به سر انجام رساندن تعهداتمان در راه تولید این محصولات مورد نیاز، تسهیل کننده تر است.
به گفته او، صندوق نوآوری به واسطه رسالتش در تأمین مالی شرکتهای دانش بنیان توانسته نقش بسزایی در تولید محصولات شرکتهای دانش بنیان ایفا کند. با عنایت به این که بانکها در سالهای گذشته بیشتر از اعطای تسهیلات تولید، متمرکز بر پرداخت تسهیلات تکلیفی هستند، وزن صندوق در تأمین مالی شرکتهای دانش بنیان افزایش پیدا کرده و با در اختیار گذاشتن منابع مالی به شکل مستقیم و غیرمستقیم، بعنوان مهم ترین نهاد تأثیرگذار در جهت توسعه شرکتهای دانش بنیان به شمار می آید.

1403/09/15
09:48:32
0.0 / 5
260
تگهای کاهش ۹۰ درصدی واردات واکسن تب برفکی در کشور به همت دانش بنیان ها: استاندارد , پژوهش , تكنولوژی , تولید
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان بیست و یكم
بیست و یکم