ارائه مدل مدیریت چندلایه برای بهینه سازی هزینه بهره برداری از انرژی

ارائه مدل مدیریت چندلایه برای بهینه سازی هزینه بهره برداری از انرژی

بیست و یکم: پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت روشی را برای کاهش هزینه های مصرف انرژی با رویکرد بهره برداری از منابع تجدیدپذیر پیشنهاد کردند.


به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا، «برنامه ریزی انرژی تصادفی و چندلایه ریزشبکه های چندگانه با در نظرگیری همزمان انعطاف پذیری سمت تولید و تقاضا» عنوان طرح حمید کریمی است که در قالب پسادکتری با راهنمایی شهرام جدید عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و حمایت بنیاد ملی علم ایران به انتها رسانده است.
کریمی در این زمینه اظهار داشت: گذار سیستم های قدرت به سمت بهره برداری از منابع انرژی تجدیدپذیر همچون نیروگاه های خورشیدی و بادی، و افزایش مشارکت مصرف کنندگان نهایی در برنامه ریزی سیستم های قدرت دو راه حل اساسی کربن زدایی هستند. نفوذ بالای منابع انرژی تجدیدپذیر باتوجه به ماهیت متناوب آنها، بهره برداری از سیستم های قدرت را با چالش مواجه کرده است. از جانب دیگر، رشد مصرف انرژی و ضرورت تامین انرژی مورد نیاز مصرف کنندگان از دیگر چالش شبکه های انرژی است.
وی ادامه داد: اگر سیستم قدرت به خوبی طراحی نشده باشد، تأثیر همزمان عدم قطعیت های تولیدات تجدیدپذیر و رشد مصرف، قابلیت اطمینان سیستم را تهدید خواهدنمود. در این موارد، افزایش انعطاف پذیری سیستم می تواند عدم تعادل میان تولید و مصرف را کنترل کرده و سیستم را پایدار نگه دارد. اگر سیستم قدرت از مشخصات انعطاف پذیری مناسبی برخوردار باشد، می تواند نسبت به تغییرات واکنش نشان داده و به سرعت سیستم را به شرایط مناسب بازگرداند.
کریمی با اعلان اینکه سوخت های فسیلی هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از انرژی جهان را می سازند، اشاره کرد: گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی و خشکسالی های گسترده با اهمیت ترین تهدیدها جهت زندگی بشر هستند از طرفی نفوذ منابع انرژی تجدیدپذیر هر ساله رو به افزایش است. به همین جهت، ارائه الگوریتمی که بتواند به طور همزمان هزینه های بهره برداری و انعطاف پذیری سیستم را بهینه کند ضرورت دارد.
به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی علم ایران(INSF)، وی اشاره کرد: در این طرح پژوهشی مدیریت انرژی چند لایه پیشنهاد شده که بصورت همزمان هزینه های بهره برداری روزانه، انعطاف پذیری سمت تقاضا و انعطاف پذیری سمت تولید را بهینه می کند.
این محقق و پژوهشگر افزود: هدف اصلی طرح پیشنهادی ارائه مدل سه لایه است که بصورت همزمان هزینه بهره برداری و انعطاف پذیری سیستم را در نظر می گیرد تا بتواند شرایط مناسبی را برای ادغام منابع انرژی تجدیدپذیر فراهم آورد. این طرح نه فقط انعطاف پذیری را بهبود می دهد بلکه از ایجاد اوج بار جدید در شبکه برق نیز جلوگیری می کند.




منبع:

1403/04/06
19:37:40
0.0 / 5
240
تگهای ارائه مدل مدیریت چندلایه برای بهینه سازی هزینه بهره برداری از انرژی: پژوهش , تولید , دانشگاه , سیستم
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
بیست و یکم