چرا باتری ایرباد عمر کوتاهی دارد؟
به گزارش بیست و یکم، یک گروه بین المللی از محققان به چالش شناخته شده تخریب باتری در ایربادهای بی سیم پرداخته اند که خیلی از ما روزانه از آنها استفاده می نماییم.
به گزارش بیست و یکم به نقل از ایسنا، حتما تابحال متوجه شده اید که باتری های الکترونیکی به اندازه زمانیکه کاملا نو بودند، دوام نمی آورند. یک گروه پژوهشی بین المللی به سرپرستی «دانشگاه تگزاس در آستین»(UT Austin)، چالش تخریب باتری را انجام دادند و در این چالش بر ایربادهای بی سیم متمرکز شدند.
به نقل از ساینس دیلی، این گروه پژوهشی از اشعه ایکس، فروسرخ و سایر فناوری های تصویربرداری استفاده کردند تا پیچیدگی های همه فناوری های تعبیه شده در این دستگاههای کوچک را درک کنند و بدانند که چرا باتری آنها به مرور زمان فرسوده می شود.
«ییجین لیو»(Yijin Liu)، دانشیار دپارتمان مهندسی مکانیک دانشگاه تگزاس در آستین و سرپرست این پژوهش، اظهار داشت: ایده این پژوهش از ایربادهای شخصی من شکل گرفت. من فقط ایرباد سمت راست را استفاده می کنم و بعد از دو سال متوجه شدم که عمر باتری ایرباد سمت چپ بسیار بیشتر است. بنابراین، تصمیم گرفتیم آنرا مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم چه چیزی می توانیم پیدا نماییم.
محققان دریافتند که سایر اجزای حیاتی دستگاه مانند آنتن بلوتوث، میکروفون ها و مدارها با باتری برخورد می کنند و یک محیط کوچک چالش برانگیز را به وجود می آورند. این امر به شکل گیری یک شیب دمایی منجر می شود که به باتری صدمه می رساند.
قرار گرفتن در معرض دنیای واقعی با دماهای گوناگون، درجات کیفیت هوا و سایر عوامل هم در این مشکل نقش دارد. باتری ها اغلب برای مقاومت در مقابل محیط های خشن طراحی می شوند، اما تغییرات مکرر محیطی در نوع خود چالش برانگیز هستند.
محققان می گویند این یافته ها نشان دهنده احتیاج به تفکر بیشتر در رابطه با نحوه قرارگیری باتری ها در دستگاههای دنیای واقعی مانند تلفن، لپ تاپ و وسایل نقلیه هستند. باید فکر نماییم که چطور می توان آنها را برای کاهش تعامل با اجزای بالقوه صدمه رسان بسته بندی کرد و چطور می توان تنظیمات آنها را برای رفتارهای متفاوت کاربران تغییر داد.
«گوآنان کیان»(Guannan Qian)، پژوهشگر مقطع فوق دکتری در لابراتوار لیو و پژوهشگر ارشد این پروژه، اظهار داشت: استفاده متفاوت از دستگاه ها نحوه رفتار و عملکرد باتری را تغییر می دهد. دستگاه ها امکان دارد در معرض دماهای متعدد قرار بگیرند. عادت های شارژ کردن در افراد گوناگون، متفاوت می باشد و هر کدام از کاربران وسایل نقلیه الکتریکی، سبک رانندگی خویش را دارند. همه این موضوعات مهم هستند.
لیو و گروهش برای انجام دادن آزمایش ها از نزدیک با «گروه تحقیقات آتش سوزی» دانشگاه تگزاس به سرپرستی «افودیک ازکوی»(Ofodike Ezekoye)، مهندس مکانیک این دانشگاه همکاری کردند. آنها از فناوری تصویربرداری فروسرخ ازکوی برای تکمیل فناوری اشعه ایکس آزمایشگاهی خود بهره بردند، اما برای دریافت تصویر کامل، به بعضی از قوی ترین امکانات اشعه ایکس روی این سیاره روی آوردند.
لیو تصریح کرد که گروه او به بررسی عملکرد باتری در شرایط واقعی ادامه خواهند داد. وی ادامه داد: یافته های این پژوهش را میتوان به انتخابهای بزرگ تر مانند باتری هایی گسترش داد که تلفن ها، لپ تاپ ها و وسایل نقلیه الکتریکی ما را تغذیه می کنند.
این پژوهش در مجله «Advanced Materials» به چاپ رسید.
این مطلب بیست و یکم را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب